søndag 21. august 2011

Valpekurs, miljøtrening og sosialisering!

Birk var i går 12 uker gammel! Det betyr tid for vaksinering og chipp, i tillegg til at "den aller viktigste" sosialiseringsperioden er over. Det betyr ikke at vi kommer til å slutte å sosialsere! Vedlikehold og videre sosialisering er vel nesten like viktig fremover tenker jeg. Tenkte det kunne være kjekt å sammenligne og hjelpe hverandre med hva trollungene har opplevd sine første uker hos oss!

Ordet gis til Birken selv! 

Hva vi har gjort for å få ”folk” av meg! Skal man tåle alt som stor superbirk så må lille superbirk ha opplevd det meste i viktige perioder mener disse galingene jeg har havnet hos! Som de fleste har skjønt så er jeg en skikkelig tøffing. Skal mye til å gjøre skvettlapp ut av meg!  (enn så lenge).

Synes det var på tide at jeg endelig fikk ordet her! Nå kommer ett lite innblikk i hva jeg har sett og gjort frem til nå! 

Først vet dere jo at jeg fikk tilbringe min første uke på hytta. Hytta er en fin plass! Der finnes ingen bånd, og evig boltreplass! Jeg likte spesielt godt å tumle rundt i åkeren (se film i eldre inlegg "liten og glad") eller å titte på fjorden! Fin plass! Desverre ikke et blivende sted for en kollektiv bylapp som meg! På hytta fikk jeg bli "trygg". Eller tøff som jeg selv kaller det. Jeg kunne gå lenger og lenger vekk fra Håkon og Kristine, jeg kunne hente frem de dyreste skoene de hadde prøvd å gjemme, jeg kunne sjarmere i senk de som kom på besøk og jeg kunne bli borte vekk i buskene! Flotte greier!

Vi fikk møtt et par hunder der, men er man på landet, så er man på landet. Sosialisering som de her hjemme mener er så viktig er dermed ikke så lett. Jeg fikk alikevel gått fra å være vasselapp til badelapp, ja til og med snorkellapp! Jeg fikk hilse på store hunder med rar lyd i ( type hest).Mer om dem senere! Fikk spise mose og bark (gått i skogen), og måtte sitte stille og pent mens vi brummet fra sted til sted (type bil). 

Dagen kom da vi måtte komme oss inn til vårt egentlige hjem! Er ikke så værst her heller! Jeg er som tidligere nevnt veldig tøff, så bybråk bryr jeg meg ikke om. ( lastebiler, gangfelt, feiebiler, søppelbiler, utrykkningsbiler, trikker, motorsykler, tobente i flokk og tobente alene, tobente med trillebag, påvirker ikke meg!) Superbirk her er jeg! Selv på Oslo sentralstajon kan tog komme å gå uten at jeg snur på hodet, men duene der er fantatsisk spennende!  Utenfor her har jeg møtt alle slags tobeninger. Tobeninger med skrukker på (type gamle), minitobeninger (alt fra spedbarn og flokker av barnehager til tenåringer), tobeninger med tre ben!!! (type stokk) Tobeninger med fire ben! ( typre krykker!) Tobeninger som triller ( skatebord, rullestoler, sparkesykler, motorsykler, sykler, el rullestoler) Tobeninger med slør( type kjole), tobeninger med store hoder ( type hatt), pinglete tobeninger ( typre parapply), tobeninger som er forsteinet (type statu, og ja! vi bor nesten i Frognerparken, så det er mange av dem her!) ja hva jeg ikke har vært borti vet ikke jeg! 

Kan jo si såpass at når man har utseende som meg, så får man litt oppmerksomhet! Og da må jeg jo bare sole meg i glansen og sjarmere videre! Tobeninger lager generelt rare lyder. De AAAAAWWWWer, de NOOOOOMINNNer og de HÆLLANDUSSENer når de går forbi. Jeg har ikke riktig skjønt hva det er godt for! Veldig mange tobeninger vil kjenne på meg. De spør om jeg er så myk som jeg ser ut, og selvfølgelig er superbirk myk! Hva skulle jeg ellers være? Kristine og Håkon har blitt spurt om alt fra om jeg er en katt, til hundevalp som jeg selv synes er ganske opplagt. ( det tror jeg nok H og K synes og!)

Når det kommer til gjetting er det mye morro på gang! Gjengangerne er schæfer, husky og malamutt! Ingen har gjettet riktig. Vet ikke helt hvor mange som har sett loddne schæfere med krøll på? Håkon og Kristine har begynt å bruke taktikken vi fikk av Marianne; ikke se folk i øynene, og smil overhode ikke! Da kommer du ingen vei ;P og til tider er det en god taktikk å ha, det kan bli mye tobeininger her når det stopper rullende kasser (type buss, se lenger ned) med gule tobeninger som skal blinke meg ( ta bilde) mens de sier AAAAAAAWWWWWW!

Vi har også møtt mange typer hunder! Store hunder, små hunder, hunder uten nese ( mops, griffon osv), hunder uten pels ( chines crested), hunder med afro( bishon, puddel osv.), hunder med tre ben, hunder med snorkelyder ( fransk bulldog), muskelhunder ( staffordshire bull), alle typer tøffetryner ( terriere), hunder med pels feil vei (ridgeback), store dovne hunder (cane corso), alle algs blandinger ( en blandingslapp på 10 uker var favoritt!) ja jeg tror jeg kan fortsette til det uendelige her... og det kan bli kjedelig!

Jeg har nå blitt puttet inn i de merkeligste kasser. Det er viktig som kollektivhund som de sier jeg skal bli! Hvite kasser ( type t-bane), røde og grå kasser ( type tog), rullekasser (type buss) osv.  Jeg synes det er litt kjedelig men så lenge jeg får gå selv, (ikke holdes, sitte på fanget eller bæres) synes jeg det er helt fint. Da legger jeg meg ned, flink som supermeg er!
Alt av underlag de har sendt meg på er ingen problem. Superbirk blir ikke redd! Gjørme ( personlig favoritt!), rulletrapper, gummi, parkett, stål, sprinkler, asfalt, gitter, stein, gress, grus osv. Håkon og Kristine leter stadig etter underlag som jeg skal være redd, men de må lete lenge! Mohaha!


Vi har vært på besøk hos gale stikkemennesker med "leisegdyr" ( type dyrleger). Håkon og Kristine tror at hvis jeg besøker stikkemenneskene og får godbiter av dem, så vil det bli mye hyggeligere når jeg først skal dit! (til mandag!!! HYYYL!!). Men jeg skjønner mer enn de tror! Man lurer ikke superbirk så lett! Selv om det var kult å få godbiter og trampe hardt på veieplaten så de tror jeg har blitt kjempetung! (over 7 kg!!!)


Tilbake til de store hundene jeg lovte dere! Det rare er, at de sier jeg har en storebror. Og han er stor hund! Veldig stor synes jeg! Han er ganske ålright og senker hodet sitt, som er mye større enn hele meg, sånn at jeg ikke skal være redd han mer… Storebror er egentlig ganske kul når jeg tenker meg om. For han vanker det masse godbiter rundt! Og han kan smile på komando! (veldig pent, se under  :P) Når jeg blir stor superbirk skal jeg være med Kristine og Drøm ( Draumur som han heter) på turer i skogen!  Her noen bilder av storebror! 

Nå begynner dette å ta bli langt! Sånn går det når jeg ikke slipper til med ordet! Så detaljene må kuttes ned på! Jeg har vært med å gå på vannet ( type båt, se egen blogg "Birk på båttur") Jeg har vært på gamlehjem, i barnebursdag, lekt med politihund, og ellers vært med rundt til snille hunder og flere ganger til Bestemor/bestefar og Mormor/morfar! Det er stas, for der ( som alle andre steder) er jeg midtpunkt! Men spesielt der stopper verden opp fordi jeg kommer! Supermeg! Jeg har sett tobeinger som har blitt valper ( type fotballkamper, tenninskamper osv, hvor de jager etter baller!). Jeg har sett masse løpende tobeninger ( stressa "forsovesegmennesker" !) Jeg har hørt på mennesker uten kropp (type høytaler) og på menyen de neste dagene blir det kaniner, kattunger og snille hunder å leke med;) Jeg har møtt på postmannen, søppelmannen, parkeringsvakta og vært med på både kjøpesenrter, matbutikk og dyrebutikker! Valpekurset får komme i en egen blogg! Nå må Birkus perfektus sove! Natta fra meg!

6 kommentarer:

  1. Oi oi oi superbirk perfektus!! Folka dine er veldig flinke altså, sånt blir det bra hund av!! Alt som du får oppleve!! Godt matmor og matfar har lært "ikke smile" taktikken, ellers hadde dere vel stått i gata enda å hørt på awwwwwwingen!

    Lykke til videre skjønne gutten, å godt at folka dine vet at miljøtreningen egentlig så vidt har begynt! Fortsett å hilse på alt og alle du Birk, å så vet jeg du snart skal på en skikkelig kul tur!!

    SvarSlett
  2. Hei på deg Birk! Jammen har du opplevd mye på ukene dine alt, og jen ting er sikkert og det er at det er mye vi skal oppleve og lære oss. Jeg blir selv straks 5 mnd og eierne mine synes vist jeg nesten har vokst litt for fort, så de ville hilse til eierne dine og si at de må kose seg masse med valpetiden for plutselig er du stor, tøff og søt og ikke bare liten og søt ;)
    Også må du kose deg på valpekurs når den tid kommer, dete er nemlig skikkelig gøy, for der lærer du eierne dine hvordan de skal snakke til deg for at du skal skal skjønne hva de vil, det er veldig lurt ;) ha en strålende uke med mye moro! Bjørne hilsen fra Fjelldronningens Leo

    SvarSlett
  3. Det er ikke rart vi smelter når du kommer:)
    Hilsen "mormor"

    SvarSlett
  4. Hvor har du fått tak i verdens kuleste hundeleker????

    SvarSlett
  5. Angrybirdsene du tenker på? :)

    SvarSlett
  6. De er vel i grunn ikke "godkjent" som hundleker, men hvis man synes bamser er ok, og følger med når det går hull i dem, så er det den offisielle siden til angrybirds man kan bestille dem :D Anbefales:P

    Og ja! De lever fremdeles. Virker som de skal tåle litt! Men nå får han ikke fri tilgang på dem akkurat!

    SvarSlett