mandag 19. mars 2012

Sporkurs

I helgen var vi på vårt første sporkurs med Birk! Det var riktig stas! Vi er jo veldig fornøyd med oppfølging og kurs på Hundeakademiet her vi bor, så da vi fikk en melding på mobilen av Elena ( vår kjære instruktør) om sporkurshelg så takket vi ja. Kurset var satt opp med to timer teori fredag og ut i skog og mark lørdag og søndag. Personspor og id spor lørdag og blodspor på søndagen.

På fredagen med teori var ikke hundene med, veldig greit egentlig. Lørdagen er det ingen bilder fra, da både været var dystert og jeg var alene på kurs ( mens Håkon gikk Birken). Dermed hadde jeg i grunn mer en nok med det jeg drev med selv. Fikk utrolig mye skryt av Birk. Både for hvor rolig han var og hvor lydig han er;) Det er jo bare utrolig stas! (selv når jeg mente han var rimelig halvgal den dagen med alle disse hundene rundt) Vi ble satt sammen med Rafiki ( en veldig glad hannhund, lik Birk i hodet sånn) og en liten dachs valp som var med for sosialiseringens skyld. Det første sporet la vi nok litt tett, da Birk sporet begge to. Men når vi la lenger unna var han rett på sak. Veldig tydelig. Sporer rolig og veldig korrekt. Gøy!

Resten av dagen la vi ut ulike personspor og deretter gikk vi over på id spor. Det synes jeg var enda mer gøy. Birk fikk snuse på en ting med Hanna ( som eier Rafiki) sin lukt og skulle følge sporet hennes til han fant samme lukt! Fungerte supert! I og med at jeg var alene måtte vi binde hundene til trær mens vi la ut spor. Det har vi i grunn ikke gjort med Birk før, men han taklet det supert! ;) Veldig deilig med stille hund! Skal man ta frem det negative her så kan jeg nok finne tilbake til de stedene birk sto bundet i korte perioder, for når han ikke satt og tittet etter meg så skulle han ganske bevist til Kina. Grave det kan han virkelig :P Heller det enn bjeffing spør du meg. ( Vet ikke om dere har sett bilde vi fikk på mms fra Marianne kun timer før vi skulle hente han med oss hjem? ) Her er det nemlig:

Med teksten "lykke til" fikk vi vite at lille bølling hadde passert kompostbinger og gått løs på blomster! Jeg tror nok han har tatt med seg det litt, så i hvertfall sånn ut i helgen. Heldigvis lar han møbler og hager være i fred nå;)

Men tilbake til kurset!

Lørdagen gikk kjempefint! Jeg var veldig førnøyd med han! Kom hjem med en veldig sliten og fornøyd liten klump;)

Søndag var Håkon med igjen, og siden jeg gikk lørdagen skulle Håkon ha sporing denne dagen. (Jeg kunne ta bilder :D) Vi møtte opp på Grefsenkollen igjen og ruslet opp i skogen med resten av gjengen. For de som lurer var vi på kurs : Rafiki ( blanding ) , Fant ( blanding ), Frøya ( Amerikans Akita) Ferdinand ( staff) Ullrik ( eng. cocker spaniel) og Birken selv da;)

Blodspor ble lagt med ulike vanskelighetsgtrader. Det gikk veldig bra, Birk sporer stort sett veldig tydelig og godt. Siste ultimate test var når Elena la ut spor vi ikke visste hvor gikk. ( Med samme vanskelighetsgrad som hun bruker på sine hunder). Vi måtte følge etter Birk og stole på at han kunne det han drev med.. Birk hadde en avsporing hvor han fulgte Frøya sitt spor der hun gikk feil. Men da vi så han sluttet å spore gikk vi tilbake og han fant ganske greit frem ;)

Jeg har i hvertfall lært veldig mye spennende, og det er morro å se Birk jobbe sånn uten å måtte motiveres i det hele tatt, dette elsker han! Men det visste vi jo og, var jo litt derfor vi så gjerne ville på sporkurs. Med beskjed om at dette må vi fortsette med daa Birk er en dyktig kar så må vi jo baree prøve på det da?

Spor er i hvertfall gøy;)

En liten bildekavalkade fra dagen!

Birk sporer.


 Frøya viser også tydelig hvor hun vil.

 En spent Birkebølle venter på tur! (Montro hvorfor han har jord i sjegget?)


 Ferdinand viser vei.
 Birk ville nok gjerne gått alle sporene hele tiden!

 Birk har veldig veldig lyst på Martin! ( som den stakkars skanken ble hetende mellom oss :P)
 Frøya venter også spent!
 Og Ferdinand venter spent.
 Håkon venter spent!
 Frøya sin tur!
 Sporet er lagt opp av Elena, vi aner ikke hvor det går, men Birk finner frem.
Alt i alt en super helg med en fornøyd sovende kar ;)  Bilde tatt lørdan etter kurs:


Neste helg blir det Kongsberg! Da skal vi prøve oss på utstilling og! Kan hende vi burde holdt oss til spor:P Men morro blir det uansett;) Vi gleder oss.

16 kommentarer:

  1. Ååh, det så fantastisk gøy ut! Nå ble jeg enda mer utålmodig på at det blir tid for sporkurset vi skal på! Bare halvannen måned igjen :D Samtidig tror jeg det er greit det er en stund til, for nå har det blitt vinter i Trondheim igjen (misunnelig på vårstemningen på bildene dine..).

    Vi har også en graver, så tror de bare er sånn :P Thorvald har blant annet et hull i hagen til oppdretter som han startet på mens han enda bodde der, og som han ved alle besøk i fjor sommer og høst fortsatte på om han fikk sjansen.. Håper han har glemt det til snøen forsvinner igjen :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Og masse lykke til på Kongsberg :D Jeg håper ALLE som skal dit er kjempeflinke til å ta bilder og blogge sånn så vi som ikke skal dit får vært med litt allikevel ;D

      Slett
    2. HEHE, Ja her har det blitt skikkelig vår nå, og det er så deilig! Selv i skogen begynner det å bli vår! Den kommer nok tilbake til dere rimelig fort vil jeg tro også;) Jeg krysser fingrene! Bare å glede seg til spor. Det er gøy! ;) Og virkelig noe Birk elsket. Naturtalent! Men det er jo ikke så rart når det er en aktivitet bassert på instinkter;) Godt det ikke bare er vi som har investert i gravemaskin:P herlig at han holder det ved like når han er innom på besøk:P Takk og takk! Vi er veldig spente! Jeg stiller jo ikke, utstilling er ikke min greie så det er Håkon sitt prosjekt. Jeg må børste og klippe klør bare :P Men da skal jeg selvfølgelig både være fotograf og blogger! ;) Hpåer på godvær så vi kan få noen fine bilder til deg ;)

      Slett
    3. Jippi! Stoler på deg ;D

      Slett
  2. Birk er en staselig kar!
    Så fint dere liker å gå spor. Veldig gøy og lærerrikt.

    Som alltid mange fine bilder!

    Vi kommer også til Kongsberg, som tilskuer/sosialt samvær, til lørdagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo takk for det;) Så koselig! Da sees vi til helgen!

      Slett
  3. Leo gikk også spor for første gang i går, veldig moro syntes vi alle her også! :) de er flinke med nesa disse lappene :)
    Godt Birk holder seg unna blomster og møbler nå da ;)

    Da sees vi sikkert på lørdagen, vi skal også stille ;) hvilken klasse er Brik i nå? Vi skal i junior klassen...

    Deilig med vår nå ja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er i junior! Nr 10, dere var vel nr 9, så da kommer vi rett etter dere! ;)

      Slett
    2. Så av kommentaren inne hos oss at dere skal rett etter oss ;) dette blir veldig spennende altså, for Leo er av den formening om at alt skal hilses på nemlig.. Så ser for meg hopp og sprett og haling frem og tilbake mellom de forran og da dere bak :p med andre ord, ikke akkurat perfekt utstillingsgange :p men blir sikkert artig og veldig koselig forde :D

      Slett
    3. Hehe, det høres ut som en perfekt beskrivelse av Birk i grunn! Tror kanskje han kommer til å se ut mer som en kenguru enn noe annet! Og han er ikke vanddt med halsbånd og har skjønt at man kan vippe seg ut av dem! Så det kan virkelig blir spennende! Men koselig blir det!

      Slett
    4. Er det feil av meg og si at vi liker at vi er flere med slike sjarmerende lykkelige unghunder i ringen? ;) tenker de kommer til å sjarmere alle i senk jeg! Gleder meg til å hilse på både dere og Birke gutten :)

      Slett
    5. hehe, nei er veldig glad for det altså!! Vi gleder oss også! Dette blir veldig spennende;) De to galningene blir nok showfaktor hvertfall:P Sees tildlig lørdag morgen!

      Slett
  4. Tror graving er et typisk spisshundfenomen, opplevde det med min første hund, som var blanding av to spisshundraser. Og lappen vi har nå er så absolutt en graver han også :)

    Vi skal også til Kongsberg, men bare for titting og sosialisering :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, ja kanskje det ligger i spisshunden! Så lenge det går ann å kontrollere og det ikke går ut over hus og hjem er det vel greit tenker jeg;)

      Så hyggelig at dere kommer for å se ;) Vi gleder oss!

      Slett
  5. Så morsomt med sporkurs! Og dere fikk jammen gått igjennom mye på en helg! Men det er så kjempegøy å se hvor ivrige hundene er , og hvor selvstendig de jobber.
    Jeg og Molly kommer også til Kongsberg, også juniorer (med tispeklassen selvsagt) og hun er også mer høyt enn lavt til tider..... Jeg må nok være ute i god tid slik at hun kan "lande" litt. Vi ses!

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, ja det var veldig gøy å se;) jeg har aldri gått spor selv før, så var en helt ny opplevelse for meg å se hundene jobbe slik! ;) Og så mange forskjellige raser med ulikhetene i hvordan de sporet var også veldig spennende!

      Det blir så morro å møte så mange der! :) Vi skal nok også være ute relativt tidlig for å lande litt! ;)

      Sees tidlig lørdag morgen;)

      Slett