torsdag 7. november 2013

Hd jungelen - svar!

Jeg fikk litt "kritikk" fra ett par lesere her som ikke er på facebook når de fikk høre at vi hadde fulført denne diskusjonen der i steden for bloggen. Jeg la nemlig ut spørsmålet begge steder samtidig. Så jeg har spurt om tillatelse til å få kopiere kommentarene, og det fikk jeg;) I tilegg har jeg fjernet etternavn for sikkerhets skyld ;)  Så her kommer alle svar jeg fikk i frobindelse med Hd statusen vår. Dette er nok noe tung lesning, og ikke ett helt vanlig blogginlegg men kanskje heller for de mer spesiellt interesserte.

Men takk for at jeg fikk legge det ut her, og til dere som har etterspurt og ikke lest det før, god lesning!



·  · 
Stine  Om den ikke er halt eller viser noe tegn til smerter/ubehag ville jeg latt ting være som før og latt hund være hund
· 
Ellen  Jeg har jo vært i situasjonen, dog ble det bare midlertidig for oss, men tanken var alltid å bruke som vanlig. Jeg har alltid tenkt slik at heller et aktivt og kort liv enn langt med begrensninger.

Men klart, å ha ham som trekkhund eller en som bar kløv året rundt ville jo aldri blitt et issue hos oss, det er jo ikke derfor vi har hund, for oss er jo det aktiviteter blant mye annet. Så derfor ville vi fortsatt å brukt hunden som vanlig. Men om jeg drev med trekkhundspann eller tilbrakte 5-6 mnd i året i fjellet på turer og måtte hatt en hund som bar tungt og lenge ville jeg jo IKKE brukt som vanlig nødvendigvis.

Så til vårt middels aktive hundeliv ville jeg brukt hunden som vanlig. Altså "glemt greia" og peisa på, fordi at vårt hundeliv ikke er et type hundeliv som tærer opp selv en frisk hund
· 
Ann  Dette med meninger om aktiv eller ikke på hd c har både med forkalkninger og rase og gjøre! En lapphund med kun hd c vil neppe ha problemer! Jeg har fått klarsignal om å både drive agility og kløv med han uansett! Mulig tilskudd litt senere, men er begrensa liv får han ikke! Dessuten hjelper muskelbygging på slike diagnoser! Hadde det vært på albuene hadde det vært noe annet!
· 
Mette  Vi har hatt dobbel D på vår tispe siden hun var 1 år. Nå er hun snart fem år og det er påvist forkalkninger på den ene siden. Hun viser ingen tegn til å ha dette og selv om vi ikke tar henne med på lange turer, er ho likevel i full stand til å løpe ned søstra si i hagen to ganger om dagen!
Vi var veldig usikker på hva vi skulle gjøre i begynnelsen men bestemte oss for at hun skulle få styre aktivitetsnivået sitt selv og at vi ikke skulle ta henne med på fjellturer.
Hvis det er snakk om fjellturer, så blir bare ho og jeg hjemme for vi har begge problemer med hoftene våre.
· 
Liv  Jeg tenker at det viktigste må være å passe på at han ikke blir for tung, slik at han får ekstra unødvendige kg å dra på. (da mener jeg tykk) ellers tror jeg du skal la dagene gå som vanlig , det er bedre å ha et godt liv selv om det kanskje kan bli et par år kortere.. Jeg har selv leddgikt og tar heller en tur ekstra og en smertestillende enn å sitte og synes synd på meg selv.. Vi har bare ett liv og det må vi nyte så godt vi kan... Det samme tenker jeg om hundene våre. Følg magefølelsen din du ser når hunden har det bra.
· 
Mette  Ho får ikke løpe ved siden av sykkelen da og heller ikke bære noe samtidig som vi passer litt på at hu ikke blir for chubby. Er vi i skogen får ho heller ikke hjelpe med å dra meg opp bakker i bånd. Så som sagt - vi lar henne få styre selv. Hvis ho en dag nøler med å hoppe inn i bilen eller vi ser ho sliter, vil vi bare hjelpe henne. Men jeg tenker at det er viktig med aktivitet uten belastning og da på et nivå hun selv kan styre, for muskulaturen MÅ bygges rundt hoftene for å holde alt på plass.
· 
Kristine  Jeg er helt enig med dere;) Fint å få litt bekreftelser når man får så ulike kommentarer og blir litt usikker. Så lenge vi driver med hund på vårt nivå, altså ikke aktiv trekkhund el. som Ellen nevner, så skal hunden få være hund Og ja, vekten er veldig viktig. Viktig poeng!
· 
Ellen Birkus Barkus skal fortsette å være så sprek atte
· 
Kristine !Japp! Det må han;-) vi har mye planer:-P
· 

Ellen Hvordan er han på å være i vann btw? Hvis han har god svømmeteknikk og dere kan bruke det litt jevnlig, så er det helt super trening for hunder med leddplager. Det finnes jo vanntredemøller og sånn, men det er jo _svindyrt_..
· 
Unni: La Birk leve livet og kose seg med akkurat de turan dåkker vil Og stol på deg sjøl at det du gjør for Birk e riktig
· 
Elin  om jeg hadde fått en hund med C eller verre så ville jeg tenkt: bygg muskler og sørg for at han ikke er tykk. Resten ville jeg sett ann enkelt og greit. Du sier jo at han ikke har forkalkning eller viser tegn til å være syk, så ikke gjør han sykere enn han virkelig er. Når det er sakt så har jo hunder en tendens til å ville gjøre så godt de kan uansett, men ville nok latt han ha et "normal" liv så lenge som mulig.. Kan jo være i 15 år det .-)
·  Kristine;  birk elsker vann, som han elsker alt annet:-P. Men han er ingen svømmer.... vi har prøvd det meste.. han forsvinner ut i vann så fort det er en pytt og vasser og kaver og koser seg gløgg! SÅ lenge han har beina i bakken:-P.
· 
Herdis  Min Aiko är 10,5 år och har B/C-höfter. Han har alltid varit i bra aktivitet utan några som helst restriktioner. Vi tränade på bra i snö och skog när han var ung och han byggde då på sig en rejäl muskelmassa. Vi omröntgade honom när han var ca 6 år och kunde då få se i vilket skick hans C-höft var.. Inga tecken på förkalkningar så då har vi bara kört på med allt som han brukade innan. Han har aldrig visat några tecken på smärta. Det sägs att lapphunden är tålig och sällan visar att de har ont,men jag har tydligtvis fått 2 st som båda är några riktiga "pinglor". Jag kan enkelt avläsa om något gör ont på dem och kan då förstå vad vi bör vara försiktiga med. Låt Birk få göra allt som en lapphund kan tyckas är roligt du och var inte för bekymrad...
· 
Ellen Hvis dere har et passende sted kan dere jo gå i vann med ham. til sommeren igjen evt ha vadebukser på dere

Jeg har jo selv en kneskade jeg tidvis har sliti mye med, men hadde et år jeg fikk svømt jevnlig, svømte 2-3 km en gang i uka omtrent, og etter den tid har kneet mitt stort sett vært strålende. Ikke i nærheten av de plagene jeg før det kunne ha
·  Marianne  Mange fine kommentarer her som du må ta med deg kristine. Jeg mener du skal la Birk være Birk, å la han gjøre det han liker best Lett vekt, og masse muskler er det beste.
· 
Kristine  I sommer vasset vi mye sammen;-) frem og tilbake på grunna... så sikkert kjempeteit ut:-P. Jeg sto ofte med vann til over lår og kastet apport tre meter bort langs min avstand til land og birk vasset strålende fornøyd og hentet den og vasset tilbake til meg:-P han blir skikkelig lapphund i slowmotion fordi han har jo vann nesten opp til ryggen:-P. Og det er ikke snakk om ä gå ut av vannet:-P. Jeg har vannhund så lenge det er 50 cm vann:-P. Men fint du er enig med meg at det er bra for han:-D. Jeg tenkte med meg selv at det var god trening og holdt på. Men liker å få det bekreftet litt:-P
· 
Kristine  Om vi skal vasse nå må jeg nok få vadebukser ja:-P
· 
Sid Sel  Vi har hatt en schæfer med C, og datidens C var antagelig D i dag. Hun fikk først plager etter ca 4-5 år. Hun var ball og pinnegal (aldri lar jeg en hund bli det igjen) og det var noe av det hun ikke tålte uten å bli litt halt. Samme med dyp snø. Men vi tok henne med på daglige turer i skog og mark, man sluttet å sykle og la henne spurte. Jeg tenker hun bør få daglig god mosjon, det vil styrke. Men ikke for mye hardtrening hvis du skjønner
· 
Ellen Kneet mitt støtter intuisjonen din i alle fall Nei det er vel en grunn til at vanntredemøller og basseng er mye brukt på både folk og dyr som forebygging og rehabilitering

Rolig skritt i lyng og i ulendt terreng er også bra for hunder visstnok, da helst i bånd så han tvinges til å gå, ikke jukse
· 
Kristine  sid sel, fint å høre om deres erfaring. Men er du da av den oppfattning at du ville ha begrenset harde økter, ball og brå lek hurtig spurt sykling og tung snø, sånne type ting om hunden ikke har vist noen tegn eller har forkalkninger, eller ville du bare begrenset om han får problemer liksom?
·  Kristine Rolig skritt ja Ellen.... hmmm. Kanskje vi burde bli bedre på å gå turer rolig i skogen i bånd... det virker feil, skogen er liksom vårt fristed:-P der bare er vi og koser oss hver dag;-) men da blir det jo sjelden skritt... men jeg ser jo hvordan det kan styrke muskler godt;-) tenke tenke!
·  Sid Sel  Husk at den C vi fikk antagelig er D i dag. Vi sluttet å kaste ball og pinner når hun ble halt andre gang tror jeg. Samme med sykling. Ellers gjorde vi helt normale ting, gikk lange turer. Vi visste jo hun hadde C, men fikk beskjed om å la henne leve mest mulig normalt. Og det gjorde vi inntill hun fikk vondt. Da vi sluttet med ball/pinner/sykling haltet hun også svært sjelden, det hendte etter hun hadde lekt seg i snøfonnene. Men hun ble jo heller ikke gammel da. 7 år før vi måtte ta henne av andre årsaker. Jeg ville ikke kjørt på med sykling, trekking i snø, ballkasting etc, men god mosjon, gjerne jogging sammen med dere i skogen tror jeg bare er bra. La han leke normalt og gå løs i skogen!
·  Kjersti  Eneste vi har endret siden Teijo fikk en C er å gi han fiskeolje i maten hver kveld. Ellers synes jeg hund skal være hund
·  Ellen Altså, hele skogsturer trenger jo ikke brukes til rolig skritt Men ta noen økter kanskje? Poenget er i alle fall at hunden da tvinges til å løfte føttene godt, noe som styrker rygg og bakpart.

Cluet er nok uansett variasjon i alt dere gjør av trening
·  Eva  Tenker eg kommer med eit reelt eksempel; i eit kull på 7 frå meg er det 5 frie HD statuser, ein er ikkje røntget og ei tispe har E. Når denne E- statusen blei bekrefte sa eg til eier at hu skulle passe på å holde hunden slank, ha jevn med mosjon så hunden fikk bygge muskler uten for store belastninger, ingen skippertak og sjølsagt skikkelig foring, fiskeolje og glucosamin er gunstige kosttilskudd. Eier har vore fantastisk flink og fulgt mine råd, hunden er over 5 år nå og har ingen tegn til plager av sine E-hofter. Takk og lov og pris!!!
Når det gjeld elskede Birk sine c-hofter ville eg som du Kristine latt han få leve eit aktivt og verdig hundeliv, eg ville unngått hopp ned frå høyder som f.eks. et stellebord, men sofaen? det er jo bare knehøyde, ikkje stor hoppet det, samme med bilen (om det ikkje e lastebil da liksom)
Birken er så høgt elska av dokke og dokke kjenner han best sjøl, stol først og fremst på dine egne sunne meininger.
Og gi han ein suss i frå meg og bestemor Mohkki med det same
·  Jonna Låt han leva på som vanligt! Det viktigaste är ju att hunden är smal, all extra vikt blir ju extra onödigt på en hund som har lite sämre höfter.
· 
Jonna Om ni tränar tänk på att vara noga med både upp och nedvärmning av hunden. (Något som så klart gäller alla hundar men lite extra viktigt när de har ledproblem)
·  Stina Jag hade låtit min hund leva som vanligt Min hund har grad C/D och han gör precis samma grejer som innan röntgen, jag har inte infört några begränsningar alls. Den enda skillnaden är att jag försöker vara noggrannare med att värma upp och ner, vilket jag slarvade mycket med innan.....Och så ger jag honom Aktiv Hund men det är nog egentligen onödigt för det märks ingen skillnad på honom nu jämfört med när han inte åt det eller om jag glömt att köpa hem nytt så han inte får något på ett tag. Men om han en dag börjar få problem så vet jag ju iallafall att han får lite "hjälp" tidigt iallafall
·  Stina Och så håller jag hunden slank, eller ja det sköter han rätt bra själv ändå eftersom det inte verkar gå att få upp honom i vikt
·  Nina Har drevet med lapphundrasene i over 30 år .i løpet av disse årene har vi hatt tre med det vi i dag kaller d .vi har aldri tatt spesielt hensyn til dem .de har fått være med på de de andre hundene har vært med på .har vært ekstra nøye på at de ikke har blitt for tykke .For noen uker siden fikk vi d hofter på ørva .livet til ørva kommer ikke til å bli andeledes selv om hun har d hofter .min erfarin er at lapphunder har litte plager av hd .
·  Kristine  Takk for alle svar synes det er spennende å lese forskjellige meninger her og ikke minst erfaringer! Birk blir nok ikke begrensa noe her heller... sunn fornuft får vi vel holde på... men tynn skal han være, og mye i ulendt terreng i skogen jevnlig det er han jo uansett;)
·  Kristine  Tynn= slank... er vel ett bedre ord!
·  Kristine Jeg la ut spørsmålet på birk sin blogg for en tid tilbake. Og så har jeg nå fått noen missfornøyde miner fra de som følger bloggen men ikke er på fb fordi vi tok diskusjonen her i stedet:-P. Er det ok for dere at jeg kan kopiere dette og legge ut der? Om noen ikke ønsker sin komentar på bloggen kan de ev sende meg en pm og gi beskjed? hadde vært hyggelig om de leserne jeg har uten fb fikk med seg svarene jeg fikk;-)
· 
Elin  det kan nå umulig være noe problem .-) kopier i vei du
· 
Kristine Jeg kan jo kutte ut etternavn;-) det er sikkert lurt uansett!
·  Ellen Hehe kjør på, jeg har anonymisert meg selv uansett
· 
Sid Sel  greit for meg
· 
Eva  greit for meg
· 
Liv  Ok
4. november kl. 15:12 via mobil · Liker ikke · 1 

·  Ellen  Men, jeg tenker nå mitt, at hvis en hund med C-hofter trenger masse tilrettelegging og ekstra tiltak, hvorfor er de godkjent i avl da? Altså, helt godkjent i Finland og Sverige, og etter søknad i Norge. Hvis en hund er bra nok til å avles på bør den være bra nok til et normalt, aktivt liv
· 
Stina  Jag får ju modifiera mitt svar nu eftersom min hane fått ont i båda sina höfter efter troligtvis en snedbelastning efter ett slag
·  Jonna  Det är OK att avla på C i Norge också Ellen, enligt NKK. Det är bara för att få annonsera på NLKs sida som man behöva söka dispens. Bara en parantes
· 
Ellen  Ja, det vet jeg og jeg mente ikke noe annet, enligt NKK er jo avl på alt av hofter lov, men avkom etter foreldre med E får automatisk avlssperre
· 
Kristine Rostad Jeg er enig med Ellen her, at siden det er lov å avle så ansees dette som friske hunder, men bare for å dra det siste ut av diskusjonen her, så har jo de fleste forsikringer sikret seg mot at avles det på c vil ikke hoftene på valper forsikres. Hva tenker man om det da?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar